Wednesday, November 5, 2008

BARAH PANGKAL RAHIM

PENYAKIT WANITA


Sakit Puan


Barah Pangkal Rahim


Pendarahan selepas persetubuhan.
Berlakunya pendarahan selepas hubungan kelamin boleh menimbulkan ketakutan di kalangan wanita khususnya di kalangan umur empat puluhan ke atas. Ini satu simtom yang tidak boleh dipandang ringan oleh wanita kerana ia boleh menandakan ujudnya satu penyakit di pangkal rahim yang mungkin berkaitan dengan pertumbuhan kanser.
Jika ia berlaku sebaiknya wanita
berkenaan berjumpa dengan pakar sakit puan dengan secepat mungkin untuk mendapat pemeriksaan peranakan dan membuat ujian-ujian yang sewajarnya seperti cervical pap smear test bagi mengesan punca pennyakit. Jangan tangguhkan perkara ini kerana jika ia disebabkan oleh kanser rahim ia akan membawa pada padah yang lebih buruk. Walau demikian terdapat beberapa punca pendarahan selepas bersetubuh yang bukan disebabkan oleh kanser. Misalnya, berlakunya jangkitan kuman pada pangkal rahim, hakisan atau erosion pada pangkal rahim dan tumbuhan polyp atau fibroid pada pangkal rahim.






Apa tindakan yang perlu?

Sebaiknya wanita yang mengalami pendarahan selepas bersetubuh atau post-coital bleeding patut mengunjungi doktor pakar sakit puan dengan secepat mungkin untuk mendapat pemeriksaan yang sewajar.
Doktor pakar akan membuat pemeriksaan peranakan serta membuat ujian pap smear, ini adalah satu ujian pelapis bagi kanser pangkal rahim. Di samping itu ketika memeriksa jika ada tumbuhan seperti polyps atau kesan jangkitan kuman rawatan sewajar dapat dilakukan. Misalnya kalau ada polyp atau cervical fibroid ianya dikeluarkan tanpa pembedahan. Bius boleh dilakukan di klinik sahaja. Jika terdapat kesan-kesan jangkitan kuman pembersihan ubat dan anti-septik perlu dilakukan, amalan ini perlu diteruskan oleh wanita-wanita yang khususnya mengalami keputihan yang sering disertai dengan bau, kegatalan atau lelehan yang berwarna serba kuning atau hijau. Rawatan juga merangkumi bahan kimia cautery iaitu penggunaan bahan kimia cecair seperti albothyl yang boleh disapukan pada pangkal rahim yang mengalami hakisan atau erosion akibat jangkitan kuman.



Contoh pap Smear aakan dihantar ke makmal hystopathology dan biasanya keputusan akan didapati dalam beberapa hari kemudian. Pemeriksaan makmal terhadap pap smear ini akan dianggap sebagai satu yang perlu dilakukan dengan segera dan ingatan ini biasa disampaikan pada pihak makmal. Apabila keputusan sudah didapati daripada makmal pesakit atau wanita berkenaan akan dihubungi oleh klinik doktor dengan secepat mungkin. jika terdapat kelainan atau keganjilan pada ujian pap smear. Biasanya keputusan merangkumi empat peringkat iaitu:

I) normal.

II) jangkitan kuman.

III) perubahan sel-sel seperti metaplisa, dysplasia dan juga perubahan sel-sel ke peringkat pra-kanser ataupun carcynoma-incytoe.

IV) menandakan adanya sel-sel kanser.


Langkah-langkah ujian atau rawatan yang selanjutnya bergantung pada laporan pap smear tersebut. Jika ia dalam lingkungan dalam kelas pertama atau kedua iaitu normal atau jangkitan kuman biasanya rawatan berikutnya adalah untuk menjaga kebersihan faraj dan diberi ubat anti-biotik untuk kuman yang menjangkitinya dan wanita itu diberi juga vitamin yang boleh meningkatkan ketahanan badan seperti multi-vitamin dan vitamin C. Jika keputusan pap smear menunjukkan kelas ke-III, ke IV, ke-V ujian lanjut perlu dilakukan.
Setengah pakar sakit puan akan melakukan apa yang digelar colposcopy dan biopsi. Colposcopy ialah sejenis pemeriksaan peneropongan ke atas pangkal rahim untuk mengesan bahagian mana yang mungkin ada tanda-tanda sel luar-biasa dan dari situ ia akan mengambil secebis tisu. Proses ini digelar sebagai biopsi dan tisu ini akan dihantar ke makmal untuk hystopathology untuk mengesahkan kanser ataupun lainnya.
Kadang-kadang doktor pakar sakit puan tidak melakukan colposcopy tetapi ia terus akan membawa pesakit ke hospital untuk melakukan apa yang dipanggil cervical biopsy.

Di sini pesakit perlu dibius dan sebahagian pangkal rahim akan dipotong untuk dianalisa di makmal. Keputusan makmal akan mengesan jika ada kanser atau tidak dan setakat mana kanser itu telah tumbuh, sama ada ia masih kekal pada pangkal rahim ataupun ia telah mula merebak kepada bahagian-bahagian lain, di bahagian persekitaran. Langkah-langkah ini adalah sangat penting sebelum rawatan tertentu diberikan kepada pesakit.

Oleh itu,saya ingin mengingatkan lagi betapa pentingnya wanita yang mengalami masalah pendarahan selepas bersetubuh walaupun sedikit pun untuk jangan melengah-lengahkan masa. Sebaiknya ia terus berjumpa dengan pakar sakit puan yang terdekat sekali








PENYAKIT ENDOMETRIOSIS


Penyakit endometriosis merupakan sejenis penyakit yang agak luar biasa. Ramai yang tidak mengetahui tentang penyakit ini sedangkan sekarang makin ramai wanita yang menghidapinya. Di antara masalah yang ditumbulkan oleh penyakit ini ialah senggugut dan kesakitan , kemandulan dan keguguran yang mungkin berulang-kali. Ia juga boleh menyebabkan berbagai jenis masalah seperti pendarahan, gangguan kencing, kesakitan dan lain-lain.


Apakah sebenarnya penyakit Endometriosis?

Penyakit endometriosis ini adalah satu keadaan luar biasa di mana tisu dari selaput dalam rahim yang digelar endometrium telah tumbuh di bahagian yang tidak sepatutnya iaitu di luar rahim. Selaput ini biasanya luruh bersama-sama darah haid. Oleh itu campuran darah dari rahim dengan tisyu yang telah berkecai daripada lapisan endometrium serta kuman-kuman bakteria, menjadikan apa yang digelar "darah kotor" atau darah haid.


Bagaimana endometrium terjadi?

Pada kebiasaannya tempat-tempat di luar rahim di mana tisu endometrium ini tumbuh ialah pada kilang telur (ovari), belakang rahim (utero sacral ligament), tiub saluran fallopian, pundi-pundi kencing, kadang-kala di tempat-tempat yang aneh seperti parut bekas pembedahan untuk melahirkan anak ataupun pembedahan. Endometrium ini juga boleh tumbuh dengan luar biasa saiznya pada dinding/otot rahim menyebabkan penyakit yang digelar Adenomyosis. Dinding rahim menjadi besar dari biasa dan membengkak.
Bagaimana tisyu endometrium ini boleh tumbuh pada tempat-tempat yang luar biasa, tidaklah diketahui dengan tepat. Terdapat beberapa teori yang cuba menjelaskan berlakunya keadaan seperti ini. Di antaranya ialah ada kemungkinan darah kotor melimpah atau tumpah ke belakang rahim melalui saluran fallopian. Mungkin ini disebabkan oleh rahim yang kedudukannya luar biasa iaitu jatuh ke belakang ke arah tulang tongking (retroverted uterus). Keadaan rahim begini sering dikaitkan dengan penyakit endometriosis sedangkan pesakit yang memiliki rahim yang menghadap ke hadapan (anteverted) jarang ada penyakit endometriosis.


Ada juga yang menyatakan bahawa tisu endometrium ini di bawa ke tempat lain melalui saluran darah atau saluran kelenjar. Tetapi hakikat sebenarnya kita tidak tahu bagaimana ianya berlaku. Ada juga yang mengaitkan bahawa endometriosis ini sering berlaku di kalangan wanita-wanita yang sering tertekan jiwa mereka (stress), yang mudah menggelabah dan di kalangan mereka yang sangat mementingkan kerjaya dan mereka yang tinggi I.Q.nya.
Ada juga yang mengatakan bahawa system ketahanan pada wanita tersebut telah lemah dan lentur, oleh itu tisu- tisu yang patut keluar dari tubuhnya kini menyerang balik tubuh badannya sendiri. Apa yang terjadi ialah apabila tisu endometrium ini melekat pada tempat tempat tertentu, ia mulai tumbuh. Lapisan endometrium menjadi tebal akibat daripada rangsangan hormon wanita dalam pusingan haid dan apabila haid berlaku lapisan endometrium tersebut juga akan mengeluarkan darah.
J
ika keadaan begini berlaku dalam telur (ovari) lama kelamaan darah akan berkumpul serta menyebabkan apa yang digelar ovarian cysts atau chocolate cysts kerana mengandungi darah kotor yang berbentuk seperti pasta coklat.



Bolehkah Pesakit Kanser Sembuh?

Reaksi orang terhadap pesakit kanser adalah berbeza. Ada yang terlalu takut kepada penyakit kanser, ada yang biasa sahaja dan ada juga yang tidak kisah terhadap penyakit kanser. Ada sesetengah orang pula mengalami ketakutan atau fobia kanser. Ini merupakan suatu keadaan di mana seseorang itu sentiasa bimbang dan terganggu fikirannya; mungkinkah dia diserang penyakit kanser apabila timbul sesuatu tanda di badannya! Orang seperti ini sering menemui doktor jika timbul apa-apa masalah walaupun remeh-temeh dan fikirannya sentiasa terganggu oleh sebab ketakutan terhadap penyakit kanser. Walaupun kita mesti berwaspada terhadap kemungkinan penyakit kanser, khususnya mereka dalam golongan berisiko sama ada dari segi umur, terdedah terhadap bahan-bahan yang mungkin karsinogenik seperti tabiat merokok, pendedahan terhadap bahan kimia, pancaran X-ray dan sebagainya, namun kita tidak perlulah sentiasa hidup dalam ketakutan hingga jiwa kita tidak tenteram. Sebaiknya, kita mengambil langkah berjaga-jaga dan terdapat ujian-ujian penapisan seperti X-ray, ujian sel pangkal rahim (pap smear), ujian darah atau sebagainya yang boleh mengesan kanser sebelum ada tanda kita patut mengambil langkah-langkah yang sewajar.



Pengrawatan Fibroid Dilakukan Secara Pembedahan

Rawatan yang khusus bagi fibroid, khususnya yang besar serta menimbulkan masalah seperti gangguan haid, kekurangan darah (anemia), ketidaksuburan, menimbulkan gejala seperti gangguan perkencingan ataupun menyebabkan rahim turun ke bawah (prolaps) ialah pembedahan. Beberapa perkara penting perlu diambi kira sebelum seseorang doktor memilih tentang jenis dan kaedah pembedahan. Perkara yang penting ialah sama ada wanita itu mahu melahirkan anak lagi atau tidak, dan kedua, sama ada dia juga mengalami kekenduran rahim (prolaps) atau tidak.


Bagi wanita yang masih muda dan masih mahu melahirkan anak dan mereka yang mengalami masalah kesuburan, pembedahan biasanya dilakukan melalui perut di mana ketumbuhan fibroid sahaja yang perlu dibuang. Pembedahan ini dinamakan myomektomi. Myoma ialah nama bagi ketumbuhan fibroid. Oleh itu, pembedahan tersebut dinamakan myomektomi. Kadang-kala seesorang wanita itu boleh ditumbuhi beberapa fibroid. Saya pernah membuang lebih 20 ketulan myoma yang saiznya seperti guli kecil sehingga sebesar bola tennis.

Pembedahan untuk membuang ketumbuhan fibroid atau myomektomi, kadang-kala menimbulkan masalah jangka-panjang di mana fibroid mungkin tumbuh semula dan menimbulkan gejala kesihatan yang akhirnya mungkin memerlukan satu lagi pembedahan di mana rahim dan ketumbuhan tersebut perlu dibuang sekaligus.
Pembedahan Untuk Membuang Rahim (Hysterektomi)
Pembedahan yang mutlak bagi wanita yang menghidap tumbuhan fibroid, khususnya mereka yang tidak bercadang untuk melahirkan anak lagi kerana mungkin mereka telah mempunyai bilangan anak yang cukup ataupun telah menjangkau umur lebih daripada 40 tahun dan ketumbuhan ini menimbulkan berbagai-bagai masalah kesihatan, ialah pembedahan hysterektomi. Pembedahan ini dianggap sebagai satu pembedahan besar dan biasanya seseorang itu perlu tinggal di hospital selama seminggu. Pembedahan ini memerlukan lebih kurang sebulan setengah untuk pulih kepada keadaan sediakala.


Ramai juga wanita yang tidak begitu gemar menjalani pembedahan hyisterektomi kerana ini akan menyebabkan dia kehilangan rahim, iaitu lambang kewanitaan mereka. Tanpa rahim, haid tidak lagi keluar. Sebenarnya, seseorang wanita yang menghidap penyakit dalam rahim dan tidak mahu melahirkan anak, dia tidak lagi perlu memikirkan, bahawa rahim tersebut sebagai lambang kewanitaannya dan untuk mengekalkan kejelitaannya. Rahim hanyalah berfungsi untuk menaungi dan melindungi janin dalam kandungan. Rahim bukan satu organ yang melambangkan kejelitaan wanita dan ia juga tidak penting bagi menentukan hubunga seksual yang memuaskan. Sebenarnya haid bukan satu lambang kewanitaan, tetapi haid itu sebenarnya merupakan tanda bahawa seseorang itu tidak mengandung. Jika seseorang wanita itu mengandung maka haidnya akan berhenti.

3 comments:

suka kongsi said...

Assalamualaikum slm sejahtera warga group๐Ÿ“ข
๐Ÿ’ Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni ye๐Ÿ“ข๐Ÿ˜‰

1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit kanser stage 1-stage 4 yg mengambil penawar dengan hanya produk yg berpatutan harga nya tapi kesannya setanding ubat harga mahal, tetapi rawatan hospital jgn lari,tetap wajib diteruskan,kedua2 rawatan amat bermanfaat.

Boleh hubungi terus pengasas dia & cerita direct kt dia kita sakit apa dn lain2 ๐Ÿ‘‰๐Ÿผ En Mohd Zuhairi- 017 468 7570

2)Dah ramai yg merasa kesan yg positif dengan penawar beliau yg berunsurkan ubatan bahan semulajadi yg selamat diambil,walaupn bahan semulajadi tetapi penawarnya mpunyai kesan yang pantas.
Sesuai juga untuk penyakit kanser yg sudah merebak disamping rawatan hospital๐Ÿ‘๐Ÿป

3)Pencipta penawar jus ini dh banyak berdepan dengan pesakit2 kanser,ade ramai yg dh merasa kesan yg baik,yg sembuh selari dgn rawatan doktor,penawar yg amat menyokong penyakit berat dan ringan.

4) Selain drp penyakit kanser pon blh juga mengambil penawar semulajdi ini sbg rawatan alternatif yg mnyokong dlm proses penyembuhan spt penyakit:
- Denggi &Kencing Tikus( Ada testimoni
Batu Karang, Gastrik, dimana pesakit minum jus & rawatan doktor, ada kesan dalam 3 hari)
- Gout, Kencing Manis (berperanan menambahkan zat2 tubuh badan, menguatkan pertahanan badan melawan penyakit.memperlahankn prtumbuhan pnyakit)
- Masalah Keputihan
- Darah Tinggi
- Buah Pinggang

5) Jus ini berperanan menambahkan zat2 tubuh badan, menguatkan pertahanan badan melawan penyakit.memperlahankn prtumbuhan pnyakit

-Sy share mlalui
pgalaman sy sdri yg mengikuti pkembangan pjuang2 kanser ni,sy sdri pon gna produk dia (penawar jus) dh 3thn.

Jdi skg ni sy rsa perlu share brita ni buat smua spaya msih ade hrapan bg mreka yg tcari2 pnawar smpingan bg pyakit knser yg tpat .disamping itu TDAK MENGABAIKAN RAWATAN DOKTOR ANDA YA.๐Ÿ’ช๐Ÿผ

Nnti klau nk ikhtiar dgn pnawar beliau, dan sdah mcuba ,blh la join group whatsApp pjuang2 knser,bleh la knal2 psakit die yg dh smbuh mcm yg sy knl antaranya
~~~~
▪ Pn. Hayati abd Hamid- Pensyarah Knan UITM, knser pyudara stage 4.
Skg dh shat wlaupun prnah diberitahu doktor yang beliau hnya mampu btahan stahun sj utk hdup.setia dgn pnawar khusus en. zuhairi ini.
Beliau mngarang sbuah naskah/buku yg mgisahkn pngalaman beliau sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil penawar jus ini sbg slah satu rawatan alternatif selari dengan rwatan doktor (nk buku nti blh order)
~~~~
▪Adik Luqman -kanser GIST-Anoerectal Tumor
Skg sudah sembuh dr knser. pnawar jus ini diambil selari dgn rwatan hospital.
~~~~
▪Adik Izzat b.muhd Ariffin ,kanser Lymphoma stage 4 skg dh sembuh
Guru nya mberitahu beliau x prnah nmpak sperti pengidap knser tahap 4, krana sntiasa nmpak cergas dngan pgambilan jus yg mmberi tnaga dan mrawat.Beliau mngambil pnawar jus ni dr knser thap 4 shingga smbuh tnpa mninggalkn jus dan rwatan hospital.
~~~~
▪Nani Faiza - knser Usus Thap 4 dan tlh mrebak ke hti, setia mrawat dgn penawar jus ini tnpa ptus asa,skg dh hmpir smbuh spenuh nye. sel knser sdah tiada.
~~~~
Dan ramai lg yg dh sembuh dr kanser leukimia dll yg guna penawar jus ini,ini kenyataan bkn rekaan.nti blh pm sdri testimoni2 td tu ye๐Ÿ˜‰

Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kanser, Call atau terus wasap Pengasasnya sendiri ok๐Ÿ‘‡๐Ÿป
En. Mohd Zuhairi - 017468 7570

๐Ÿ’Yg penting ramuan penawar jus semulajadi ini MAMPU DIBELI dan
In sya Allah mujarab mudah mudahan aaminn

suka kongsi said...

Note:
SAKIT URAT SARAF, LENGUH2 BADAN&
• Jus herba ini boleh mengurangkan sakit2 urat saraf tidak kira usia
• mengurangkan Lenguh2 tumit kaki, tapak kaki, & sukar berjalan akibat kerosakan saraf
• mengurangkan Lenguh2 seluruh badan kerana sakit tua & akibat kerja berat

SUMBER KALSIUM
• Menambah kalsium pada tulang
• Menguatkan semula tulang

KENCING MANIS
• Pesakit kencing manis makin bertambah dlm masyarakat kita.

• Ia blh dihidapi oleh individu tanpa peringkat usia.
• Paling menyedih kan penyakit kencing manis ini boleh merebak ke organ lain iaitu buah pinggang yg blh membawa kerosakan.

•Maka jus herba mampu mengawal dan mencegah kerosakan buah pinggang yang berpunca dari pada penyakit kencing manis kerana risiko kencing manis akan ke buah pinggang akhir nya…memang patut mencegah dari kerosakan buah pinggang
• Amat elok diambil bagi pesakit kencing manis yg bertujuan menjaga buah pinggang.

• Digalakkan mengambil jus herba ini bagi pencegahan serta rawatan awal.

info- Ia bukan lah jus herba yang memanaskan badan anda malah badan anda akan rasa selesa dan tidak panas badan.
-Untuk mendapatkan info lebih lg tentang jus herba ini,sila hubungi en zuhairi. Penerangan akan diberikan setelah anda memaklumkan penyakit yang anda hadapi.maka jus2 herba yg sesuai akn disyorkan.

Order: CALL,WhatsApp @
Encik Mohd Zuhairi -
017468 7570

#sharepadayangmemerlukan


lamanuhles said...

Slots at Foxwoods Casino - Mapyro
Foxwoods Casino in Monticello. Foxwoods ๋™๋‘์ฒœ ์ถœ์žฅ์•ˆ๋งˆ Casino Resort. Casino icon. ๋™ํ•ด ์ถœ์žฅ์ƒต Home >. ํฌ์ฒœ ์ถœ์žฅ์•ˆ๋งˆ Casino ๊น€์ฒœ ์ถœ์žฅ๋งˆ์‚ฌ์ง€ icon. Facebook. Twitter. Gaming. Casino icon. ์ถฉ์ฃผ ์ถœ์žฅ๋งˆ์‚ฌ์ง€ Facebook.